Rohan az idő. Már több mint négy éve volt, hogy a jelenlegi polgármestert megválasztották. Eleinte úgy tűnt, mintha együttműködő lenne. Az idő haladtával viszont a képviselő-testület sajnos sorra ruházta át rá a hatásköröket, emiatt sok dologban már egymaga dönthet, a testület hozzájárulása, véleménye nélkül. Eddig már több száz döntést hozott egymaga, tehát a testület nélkül. Az önkormányzat nevében ingatlanokat ad-vesz, bérbe ad. Közbeszerzési pályázatok érvényességéről vagy érvénytelenségéről dönt. Utak forgalmának szabályozásáról dönt. A testület még azt is lehetővé tette, hogy testületi döntés nélkül 25 millió forintig bármikor átcsoportosítgathat a költségvetésben. Az elmúlt néhány hónapban eddig már 123 milliót pakolgatott ide-oda.
A polgármester egyre gőgösebb, elhatalmasodott rajta az arrogancia. A testület pedig kényelmi okból újabb és újabb hatáskörökről mond le, így a helyzet évről évre romlik. Gyakorlatilag folyamatosan épül le az önkormányzatiság Törökbálinton.
Mostanra már odáig fajult a helyzet, hogy a polgármester év végén szabálytalan módon megrendezett testületi ülést is tartott egy balatonszárszói wellness szállodában. Két szaunázás között összehívta az ott lévő frakciója apraja-nagyját, hogy ha már egyszer összejöttek, akkor egy rendkívüli testületi ülést tarthatnának. Igen ám, de ezzel több komoly probléma is van.
1.) A működési szabályzatunk alapján rendkívüli ülés telefonon és e-mailben is összehívható. Viszont négyen képviselők: Dr. Albert Gábor, Csuka Attila, Gyarmati Mihály, Szőke Péter, akik nem voltunk a balatoni wellnessben, nem kaptunk sem telefonhívást, sem e-mailt, azaz nem lettünk semmilyen módon meghívva a testületi ülésre.
2.) A képviselők által használt rendszerben, ahová a testületi ülés anyagait töltik a képviselők számára, sem volt látható az ülés meghívója. Az ülésről emiatt négyen, képviselők, csak utólag szereztünk tudomást.
3.) A jogalkotás elengedhetetlen feltétele az eljárási szabályok betartása. Az Alkotmánybíróság korábbi határozatai alapján 1
a. „Csak a formalizált eljárás szabályainak a betartásával keletkezhet érvényes jogszabály.”
b. „Ha a jogalkotás során a jogalkotási eljárás garanciális szabályai sérülnek, akkor ez az adott jogszabály közjogi érvénytelenségét vonja maga után.”
4.) Bármilyen képviselő-testületi döntés szabályszerű meghozatalának feltétele, hogy a képviselő-testület ülése szabályszerűen kerüljön megtartásra. Ennek hiányában a hozott döntések is eljárási szabályok megsértése árnyékában jönnek létre, ami érvényességüket is megkérdőjelezi. Mindezekből az következik, hogy a polgármester által összehívott ülés közjogi értelemben törvénytelen volt.
Az ügyben az elmúlt hetekben a Pest Megyei Kormányhivatal is lefolytatott egy törvényességi felügyeleti eljárást, amit még januárban kezdett el. Érdekes, hogy a képviselők számára fenntartott Törökbálinti Testületi adatTárban (TTT) az ülés meghívója 2019. január 25-én, azaz két hónappal az ülést követően vált láthatóvá, pont a vizsgálattal egy időben.
Ön részt tudna venni egy olyan ülésen, amire az ülés után két hónappal hívják meg?
A törvényességi eljárás ellentmondásokat és helytelen joggyakorlatot észlelt. Megállapításra került továbbá, hogy az önkormányzat nem alakíthat ki olyan gyakorlatot, amely sérti a képviselők jogegyenlőségét, vagy kizárja a képviselőket a testületi munkából.
A jogsértő ülés megtörtént. Vajon mi lesz a következő lépés?
Szőke Péter
1 [11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 85.] és [29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122.]