2018-ban az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával újra megrendezték a Bringázz a Munkába kampányt. 6000 regisztrált játékos mérte a tekeréseit, amelyet térképen is visszanézhettek, illetve összesített hőtérképek is készültek a mérésekből. A névtelen, nem azonosítható adatokból kerékpáros fejlesztési igényekre is lehet következtetni.
Törökbálinton nem nagyon foglalkozott senki ezzel a kampánnyal, mégis hasznos lehet számunkra. Az elkészült hőtérkép azt mutatja meg, hogy melyik irányokban közlekedtek a kerékpárosok. Minél világosabb egy vonal, annál többen közlekedtek ott. Fontos, hogy ez a felmérés csak a munkába járók egy részét rögzítette 2018. május 14. és június 10. között.

Budapest biciklis hőtérképe (Bringázz a Munkába 2018)

Számunkra a legfontosabb, hogy a nagy térkép sarkában ott van Törökbálint is, és a vonalak jól mutatják, hogy a környező települések irányába/irányából érzékelhető igény van kerékpáros közlekedésre.
Látható, hogy a Budaörs-Törökbálint kapcsolatot két irányban is használják kerékpárral: mind a Raktárvárosi úton, mind a Bajcsy-Zsilinszky úton az 1. sz. főút felé. A Raktárvárosi útéhoz hasonló a Diósdi út szerepe Diósd irányából is. Egyértelmű kerékpáros célpont a Telenor székháza.
Sokak számár meglepő lehet, de Törökbálint és Érd között a Dózsa Gy. úton (M0 autópálya alatt) is rendszeresen közlekednek kerékpárosok.

Törökbálint kerékpáros hőtérképe (Bringázz a Munkába 2018)

Annak ellenére van kerékpáros forgalom a szomszédos települések között, hogy egyik irányban sincs kerékpárút, és a legtöbb településközi utunk szinte alkalmatlan a kerékpározásra. Néhány kilométeres távon sokaknak valós alternatíva lehetne iskolába, munkába vagy edzésre járáshoz a kerékpár, ha megteremtenénk a lehetőségét a biztonságos és kényelmes kerékpározásnak. Ezzel kevesebb autó lenne az utakon, így csökkennének a torlódások, a légszennyezés, és aki kerékpárra ül, közlekedés közben még az egészségét is védené.

Ezért javasoljuk, hogy a Törökbálint és a szomszédos települések közötti kerékpáros kapcsolatok fejlesztését vegyük napirendre, készüljön minden kapcsolatra terv, a kínálkozó pályázati lehetőségeket pedig minden alkalommal használjuk ki. (2018 őszén már lett volna lehetőség arra, hogy az Önkormányzat pályázatot nyújtson be a Raktárvárosi út mentén kialakítandó kerékpárút megvalósítására, azonban a pályázatot a képviselő-testület leszavazta.)

Biciklivel iskolába…

E rövid idejű, csak a munkába járók egy részét rögzítő felmérés Törökbálinton kerékpáros forgalmat három fő irányban rögzített:

  • Géza fejedelem u. – Bajcsy-Zsilinszky u.,
  • Kápolna u. – Raktárvárosi út,
  • Munkácsy M. u. – Szt. István u.

Ezek az irányok kijelölik a település átjárhatóságát biztosító legfontosabb tengelyeket, azonban nem tartalmazzák az iskolák és óvodák felé, illetve a városközpont irányában jelentkező további kerékpáros igényeket.
Ha Törökbálint belső úthálózatán érdemben segítenénk a kerékpározást, gyerekek számára is biztonságossá tennénk az iskolák megközelítését, akkor korlátozások nélkül is érezhetően csökkenne a közúti forgalom a túlterhelt útjainkon, élhetőbbé lehetne tenni a közterületeinket.
Ezért javasoljuk – különösen – az iskolák, óvodák és a városközpont környezetében a gyalogos és kerékpáros közlekedés lehetőségeinek jelentős és valódi fejlesztését. Adjunk több teret az embereknek!

Barna Zsolt

—————-

Bringázz a Munkába kampány eredményei: https://kerekparosklub.hu/bringazzamunkaba_kampanyzaro_beszelgetes_dijatado_2018

A kampány hivatalos honlapja: https://bringazzamunkaba.hu/