Törökbálinton egészen 2010-ig semmi nem történt a kerékpáros közlekedés elősegítése érdekében, mindössze néhány kerékpártámaszt telepített a Kerekdomb Egyesület pályázati pénzből. Ekkor képviselőként elkezdtem határozottabban képviselni ezt a témát, aminek néhány eredménye született:
- évente 3-5 millió Ft-ot fordít az önkormányzat a kerékpáros fejlesztésekre
- kerékpártámaszokat telepítettünk sok helyre, kerékpártároló épült a bálint márton iskola kertjébe
- évről évre apró lépésekkel megkezdődött a kerékpáros nyomhálózat kialakítása, amelynek feladata, hogy a fontosabb célpontok közötti útvonalakon az autósok figyelmét felhívja a kerékpárosok jelenlétére, illetve a forgalmas utak keresztezésénél segítse a kerekezők észlelését.
Mondhatnánk, hogy ezek nagy eredmények, de ez nem igaz. Ahhoz képest valóban eredmények, ha figyelembe vesszük, hogy a város vezetői eddig csak gépjárművekben tudtak gondolkodni, nem értették meg, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése mindannyiunk számára hasznos, a település lesz élhetőbb és biztonságosabb tőle.
Akkor láthatjuk, hogy mennyire le vagyunk maradva, ha túltekintünk Törökbálint határán. Számos példát lehet hozni arra, hogy ha megfelelő és biztonságos útvonalakat alakít ki egy város, akkor nagyon sokan kezdenek el (önként!) kerékpározni. Ez csökkenti az utakon lévő autók számát és a torlódást. és a legfontosabb: a sok kerékpáros és gyalogos jelenléte az utakon növeli a közlekedés biztonságát!
A nyomhálózat egy szükséges nulladik lépés volt, de tovább kell lépnie Törökbálintnak. Olyan közlekedési környezetet kell kialakítani, amelyben a felnőttek és a gyerekek is biztonságban érzik magukat, és amelyben érdemes kerékpárra ülni autók használata helyett. Végre meg kell születni egy hosszú távú tervnek, amely olyan megoldásokat céloz, amelyek a kerékpáros közlekedést tényleg vonzóvá, valós alternatívává teszik sokak számára.
Jelentős előrelépést csak nagyobb beruházásokkal lehet elérni, ilyenek többek között az alábbiak:
- gyalogos-kerékpáros tengely kialakítása a Géza fejedelem útja és a Bajcsy-Zsilinszky út mentén a Szabadság tértől a Törökbálinti tóig, amelyből kiágazik egy
- kerékpárút, amely a vasútállomást érintve Budaörsre, a Törökugrató irányába vezet
- a Mária segíts! kápolnától a Raktárvárosi út mellett a DEPO-t érintve a patak mellé tervezett Budapest-Balaton kerékpárutat el kell érni
- a Dulácska völgyhídtól az Auchanig megtervezett utat meg kell építeni.
Ezek sok tíz- vagy százmilliós tételek, biztos nem megy egyik napról a másikra, de ha figyel rá a település vezetése, akkor egy-két ciklus alatt megvalósíthatók a fenti elképzelések, külső pályázati források bevonásával.
Elek Sándor többször kifejtette már, hogy „néhány tíz kerékpáros” érdekében nem szándékozik komolyabb fejlesztéseket támogatni Törökbálinton, csak majd ha tömegek kerékpároznak. Én úgy gondolom, hogy a megfelelő feltételek kialakítása ez első lépés. Amíg nem érzik biztonságosnak a Törökbálintiak a kerékpározást, addig nem fogják engedni iskolába bringázni a gyerekeket, nem fogják a vásárláshoz, a postára menéshez, a hivatali ügyek intézéséhez igénybe venni ezt a közlekedési eszközt. Addig marad az autó, a benzingőz, a por, a zaj, a forgalom, a parkolók hiánya. Biztos ez a jó irány? Kicsit magasabbról tekintve elemi érdeke minden felelősen gondolkodó településnek a kerékpározás fejlesztése: egészségmegőrző, környezetvédelmi, klímavédelmi és közösségi célokat is szolgál egyszerre a kerékpáros infrastruktúra. Fontos, hogy ezt felismerje a város vezetése, és végre ne a maradék elvén, hanem valódi súlyának megfelelően kezelje a kerékpáros közlekedés fejlesztését Törökbálinton. A Törökbálint Holnap Egyesület ezért is dolgozik!