Bármennyire kínos, közérdekű adatigényléshez kellett folyamodnunk ahhoz, hogy tényként közölhessük azt, ami mindenkire tartozik: 280 férőhelyes munkásszállás létesül Törökbálinton. A törökbálinti tónál, a Tópark utca 9. szám alatt elhelyezkedő West Gate Business Park G épületét – amely jelenleg irodaház – alakítják át.
Az ügy érzékeny, hiszen az elmúlt évek migránsozása után a külföldi vendégmunkások iparszerű betelepítése a helyi lakosságot bárhol meglepheti. Mindemellett a magyarázatok szintjén nálunk is kizárólag az ezúttal fétisként kezelt jogi korrektség miatt ment a nagy a titkolózás. A rendeltetésmódosításhoz ún. településképi bejelentési eljárás során kell az önkormányzat jóváhagyását kérni, ez pedig hatósági eljárás, amely az önkormányzati törvény alapján zárt ülésen tárgyalandó. Más kérdés, hogy a településképi eljárás nem olyan, mint a szociális segély vagy önkormányzati bérlakás kérelmezése, kevés benne a személyes adat, viszont a településkép, illetve mindaz, ami egy település életét befolyásolhatja, első ránézésre is közérdekűnek tűnik. Ennek ellenére a városvezetés nem sietett tájékoztatni a törökbálintiakat arról sem, ami nyilvánvalóan rájuk tartozik és közérdeklődésre tart számot, ezért kellett közérdekű adatigénylést benyújtani.
Hogy a közepébe vágjunk: a tervben 138 szoba, 266 férőhely szerepel, de az önkormányzattal megkötött megállapodás 280 főt tartalmaz. A beruházó a Biggeorge 31. Ingatlanfejlesztő Ingatlanbefektetési Alap, amely az ingatlanfejlesztési piacon régóta elismert, jó nevű Biggeorge Holding egyik vállalata. A várható igénybevevői körről a törökbálinti polgármesteri hivatal annyit árult el, hogy „Nincs hivatalos információ, csak, amit a fejlesztő a zárt testületi ülésen elmondott”, ezt viszont nem kötötte az orrunkra. Ám ha másoknak is részük lesz abban az élményben, hogy az enyhén szólva felszított idegengyűlöletre emlékeztetés kapcsán helyi kormánypárti politikusok lendületesen kezdik magyarázni különbséget a tiszta tekintetű, szorgalmas és három év múlva kiebrudalható távol-keleti vendégmunkások, illetve a határainkhoz eleve ferde szándékkal közelítő illegális migránsok között, akkor ebből alighanem szélesebb körben levonódik majd a megfelelő következtetés.
Arra a kérdésre, hogy készült-e bármilyen hatástanulmány a rendeltetésmódosítást követő közlekedési,közműfelhasználási, környezeti kérdésekkel kapcsolatban a következő választ kaptuk.
„Az új rendeltetésnek való megfelelésről tervezői nyilatkozat szól. A rendeltetés változáshoz kapcsolódó építész-műszaki dokumentáció készült. A gépész tervező ismertetése szerint az új funkció 21,3 m3/nap vízigényű. Az ÉTV Kft-vel kötött megállapodás szerint 25 m3/nap lekötéssel rendelkezik az ingatlan. A tervező szerint a jelenlegi 25 m3/nap ivóvíz kapacitásba bele fognak férni a jelenlegi fogyasztással és a munkásszálló 21,3 m3/nap vízigényével együtt.”
Az önkormányzat és a beruházó 2023. július 26-án együttműködési megállapodást kötött egymással, melyben a városvezetés arról igyekezett gondoskodni, hogy a munkásszállás működése a helyi egészségügyi ellátórendszert ne terhelje, a vízigényt és a többletigény esetén követendő eljárást rögzítették, illetve a tovább értékesítés egyes feltételeiről történt rendelkezés.
Az együttműködési megállapodás, illetve a településképi eljárás során a városi önkormányzat által meghozott határozat cikkünkhöz kapcsolódóan az előbbi hivatkozásokra kattintva tekinthető meg.
További „titkok” kiszivárogtatásán is dolgozunk.
Sziráki András