Egy élhető város vérkeringését a jó közösségi közlekedés biztosítja. Törökbálint fekvése miatt összetett, szerteágazó hálózatra van szükségünk. Városunkba el lehet jutni vasúton, vagy a Volánbusz által üzemeltett buszhálózattal, kiegészítve 1-2 helyi rattal.

Buszközlekedés

A Törökbálintiak többsége autóval vagy busszal utazik a főváros felé, jóval kisebb százalékuk közlekedik kerékpárral vagy vonattal. Városunkban alapvetően jó a buszhálózat, amely több átszállási lehetőséget  is biztosít. Idén júliustól életbe lépett a közös viteldíjrendszer is, mely sok ember közlekedési szokását változtatta meg, nagymértékben javítva azt.

Idamajor  kivételével  városunk  minden  pontjára el lehet jutni tömegközlekedéssel. Az elmúlt években  sokat változott  a hálózat, Annahegyen megszüntettek hétvégi járatot is, amelyet aztán dr. Albert Gábor közbejárására hamarosan visszaállítottak.

A Munkácsy utca közlekedésével kapcsolatban sokszor merült már föl az a kérdés, hogy a Felsővár utca felé szükségesek-e a soktonnás buszok, vagy oda is elegendő lenne egy mikrobuszos járat. Ezen az útvonalon – a nyáron kiderült omlásveszély miatt – mindenképp szükséges a 140-es busz dióskerti kitérőjének felülvizsgálata. Alábbiakban  egy olvasói levél részleteit közöljük, amely megerősíti ezt az elképzelést:

(…) A Munkácsy Mihály utca felső szakasza a sokszor emlegetett Ófalu, ahol nagyon sok régi, sóskúti mészkőből épült ház található. Az itt közlekedő több mint 11 tonnás autóbusz közlekedése rendkívül környezet- és épületromboló hatású. A buszok túlterhelik az út alatt húzódó, különösen leromlott állapotú zárt vízelvezető csatornát [lásd: törökbálint Holnap 2019. áprilisi kiadványa]. A házak állagának romlásáról (repedések, stb.) már nem is beszélve. lesz-e majd valaki, aki kártalanítja az ingatlantulajdonosokat  az épületeikben keletkezett károk miatt?

Nem történt semmiféle hatástanulmány, ami alátámasztaná a kialakított közlekedési hálózatot a 140, 140b jelű autóbusz járatokra vonatkozóan. Ezért szükséges lenne egy utasszámlálás, vajon megéri-e egy ilyen méretű jármű közlekedtetése ebben az utcában. Meg kellene vizsgálni, hogy valóban alkalmas-e ekkora tömegű jármű elviselésére az útszerkezet. Célszerű lenne a kezdetekkor alkalmazott jóval kisebb tömegű, mikrobusz méretű járművekkel megoldani  a helyi közlekedést.

Nem igen találni példát arra, hogy egy védett övezetet – Ófalut, Óvárost – ilyen mértékű terhelésnek tegyenek ki. A gyakorlatban azt látni országszerte, hogy inkább tehermentesítenek ilyen szakaszokat, nemhogy az ellenkezője történjen.

Buszhálózat üzemeltetése többrétű feladat, egyrészt a Volánbusznak fizet a város évi 81 millió forintot, másrészt 44 millió forint megy el a város saját járataira. Sokszor követik egymást a buszjáratok, és több közlekedik párhuzamosan is, ezeken mindenképp javítani kell.

Vasút

Törökbálint lakott területének szélén halad át az ország  egyik legfontosabb vasútvonala, amely az autópályák mellett további zajterhelést jelent a közelében  élőknek, illetve lehetőséget  jelentene sokaknak budapest gyors elérésére.

Törökbálintról vonattal Kelenföld 12 perc, a Déli pályaudvar 23 perc alatt érhető el, ez a leggyorsabb közlekedési mód a főváros felé. A kedvező buszközlekedésnek köszönhetően Kelenföld felé a vasút nem igazán valós alternatíva, de Bel-Buda irányába sokaknak ez lenne a legjobb kapcsolat.

A törökbálinti vasútállomás és környezete a jelenlegi balkáni állapotában  sokakat elriaszt a vasút használatától. A peronok lassan szétesnek, a megközelítő utak lerobbantak, nincs használható P+R az autóval érkezőknek, nem lehet kerékpárokat lekötni az állomáson. A helyzet azonnali beavatkozást igényel, sajnos már évek óta. Ezzel kapcsolatos célunk, hogy  biztosítsuk a vasútállomás rendezett megközelítését megfelelő útvonalakon, működő közvilágítással, karbantartással. Legyenek szabadon használható parkolóhelyek, kerékpártámaszok, hogy  azok, akiknek a vasút kedvező lehetőséget kínál Budapest elérésre, valóban igénybe tudják venni ezt a szolgáltatást is. Elengedhetetlennek  tartjuk továbbá a Törökbálintiak érdekeinek következetes képviseletét a vasút üzemeltetője felé.